قم| مسیر زندگی آیت الله بهجت سیر در الی الله بود
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۴۷۷۳۰
حجت الاسلام بهجت با تاکید بر اینکه همه سیر آیت الله بهجت سیر الی الله بود، گفت: روزهای ماه رمضان ایشان فرق داشت و میگفت که سعی کنید که روزه تان، مانند روزه خواص باشد. ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴ استانها قم نظرات - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت الاسلام علی بهجت در یازدهمین سالگرد ارتحال آیت الله محمدتقی بهجت مرجع تقلید فقید شیعیان که در قالب ویژه برنامه «شب های همدلی» به همت قرارگاه جهادی هیئت فاطمیون قم شامگاه چهارشنبه در مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد، اظهار داشت: آیت الله بهجت (ره) میفرمود که بالاترین دعا، دعا برای فرج امام زمان (عج) است و اگر دعا برای حضرت کنی، گشایش در کار خود است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فرزند آیت الله بهجت افزود: این عالم ربانی میفرمود که دعا یعنی بندگی و تواضع و کسی که دعا ندارد استکبار دارد، ظاهر ایشان این بود که با ما مینشست، در حالی که دنیای ایشان توجه به آخرت بود.
وی عنوان کرد: آیت الله بهجت (ره) میفرمود شبهای احیا، قرآن را به سر بگیرید به شرطی که شبهای دیگر زیر پا نگذارید و وقتی که به قرآن عمل نمیکنید آن را زیر پا میگذارید.
نکات آیتالله بهجت(ره) در خصوص اهمیت شناخت شب قدر/ آیا زمان دقیق شب قدر مشخص است؟مراسم یازدهمین سالگرد ارتحال "آیتالله بهجت" برگزار میشود/ پخش از شبکۀ قرآنحجت الاسلام بهجت گفت: اولیای الهی و کسانی که به دنبال اولیای الهی میروند، ماههای رجب، شعبان و رمضان برای آنها ماه عجیبی است و برای وصول به ماه رمضان، ماه شعبان و رجب را تا حد امکان روزه میگرفتند.
فرزند آیت الله بهجت ادامه داد: این عالم ربانی به علت بیماری زخم اثنی عشر، تا سالها از روزه گرفتن محروم بود و در سال آخر با اجبار خودشان ماه رجب و شعبان را روزه گرفتند تا ماه رمضان را روزه بگیرند.
وی افزود: اولیای الهی اوّلیاتشان خدا و همنشینی و صحبت با خدا بود و میگفت که ذکر، همنشینی با خداست و ما باید به سوی خدا برویم و هیچ راهی جز این راه وجود ندارد.
حجت الاسلام بهجت با تاکید بر اینکه همه سیر آیت الله بهجت سیر الی الله بود، گفت: روزهای ماه رمضان ایشان فرق داشت و میگفت که سعی کنید که روزه تان، مانند روزه خواص باشد.
فرزند آیت الله بهجت به اشاره به مردم داری این عالم ربانی تصریح کرد: آیت الله بهجت در اولین جمعه ماه رجب به مادرم میفرمود که خورشت قیمه درست کند تا به همسایهها داده شود و اگر لوازم مورد نیاز غذا در خانه نبود، میفرمود که حلوا درست کنید و ایشان شخصاً درب خانه نیازمندان میدادند؛ هر چیزی را در خانه میآوردند میفرمود به سه قسمت تقسیم کنید، یک قسمت برای نیازمندان، یک قسمت برای خودت و یک قسمت را برای ما بگذار.
وی خاطرنشان کرد: از اینکه دیگران هم از غذا ایشان میل کنند، لذت میبرد و میگفت که اگر در کنار غذای یک نفر یک تکه نان بگذارید، دو نفر میتوانند سیر شوند.
انتهای پیام/452/ ت
R7854/P1336/S6,62/CT11منبع: تسنیم
کلیدواژه: آیت الله بهجت ماه رمضان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۷۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
در هیچ مکتبی به اندازه اسلام به حقوق زنان توجه نشده است.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز گلستان، آیت الله العظمی نوری همدانی مرجع عالیقدر به همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» پیامی ارسال کردند.
متن پیام حضرت آیتالله نوری همدانی به اختتامیه همایش ملی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین
با سلام و تحیت به آن مجمع محترم
موضوع «جایگاه و موقعیت بانوان» از دیرباز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمین دیدگاههای گوناگونی ارائه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشتهاند که این موضوع مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشنتر میشود.
در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کاملترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچ مکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.
مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد میشده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودندکه در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم (ص) رفعت مقام و شأن بالای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرر داشت.
مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصههای جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سالهای نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.
انسانی در میان دو دیوار بلند تحجر و تمدن کاذب.
محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیت و زندان بردگی مدرن.
اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افترا.
مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و به عنوان علم و تمدن و تساوی حقوق.
بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح.
در روزگاری که در تمام فرهنگهای اقوام و ملل جهان «زن» به عنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوم مطرح بود و تلخی و محرومیت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینیها و آماج تهمتها بود و از هیچ روزنهای بر افق زندگی او روشنایی نمیتابید و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کران تا کران روشن نمود و ندای عطوفت آمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمد (ص) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.
حضرتش موقعیت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگیها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود این موجود بدیع قرار داده است را گوش زد کرد و آیههایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود.
«زن» را به عنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همه کمالات و کرامتهای انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.
«من عمل صالحا من ذکر أو انثی و هو مومن فلنحیینه حیاة طیبة ولنجزینهم اجرهم بأحسن ما کانوا یعملون» «ان المسلمین و المسلمات و المومنین والمومنات والقانتین والقانتات والصادقین والصادقات و الصابرین و الصابرات والخاشعین والخاشعات و المتصدقین و المتصدقات والصائمات والحافظین فروجهم والحافظات والذاکرین الله کثیرا و الذاکرات أعد الله لهم مغفرة و اجرا عظیما» این نمونهای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونهای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته نیز به عنوان الگو معرفی میشود: «ضرب الله مثلاً للذین کفروا امرأت نوح و امرأت لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا صالحین فخانتاهما فلهم یغنیا عنهما من الله شیئا و قیل ادخلا النار مع الداخلین و ضرب الله مثلاً للذین آمنوا امرأت فرعون إذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظالمین و مریم ابنت عمران التی احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا و صدقت بکلمات ربها و کتبه و کانت من القانتین» و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شده است که توصیه میشود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثنا نمود.
امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام میدهد به دین مقدس ما نسبت میدهد در حالی که با این عمل میخواهد پرده بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن میباشد.
در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزارکنندگان این جلسه محترم و به ویژه نماینده معظم ولی فقیه آیت الله آقای نور مفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و ملتمس دعای خیر هستم؛ و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
همایش ملی هویت اصلی زنان در آئینه قرآن و حدیث با معرفی مقالات برتر دیروز در گرگان پایان یافت.
همایش مولفان حوزه و دانشگاه در ۵ محور بیش از ۱۶۰ مقاله علمی ارائه کردند که سه مقاله برتر شدند و ده مقاله نیز عنوان شایسته تقدیر را کسب کردند.