رزقی که دعاهای امام زمان(عج) در ماه رجب نصیب ما میکند/ راز استغفارهای این ماه!
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۲۷۹۴۲
حجتالاسلام حسنزاده با اشاره به ارزاق معنوی دعاهای امام زمان(عج) برای ماه رجب، گفت: ایشان به همه معنا ولایت را در این دعا تعریف کرده و طریق معرفت و نجات از مرگ جاهلی را به ما شناساندهاند. امام زمان(عج) همه آن خیری است که در رجب طلب میکنیم.
به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، از امام زمان(عج) بیشترین ادعیه برای ماه رجب المرجب و بهره مندی منتظران و شیعیان حضرت(عج) وجود دارد که اهمیت این ماه و نیز ضرورت بهره مندی حداکثری از آن برای منتظران را تبیین می کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجت الاسلام حسن زاده با بیان اینکه ماه رجب از ظرافت زمانی ویژه ای برخوردار است و در آموزه های دینی ما زمان اهمیتی ویژه دارد، اظهار کرد: چنان که در قرآن به زمان قسم خورده شده است «وَالْعَصْرِ» و یا تذکر خاص درباره برخی ایام داده شده که از اهمیت و جایگاه زمان در سعادت و شقاوت انسان حکایت دارد. پیامبر اکرم(ص) نیز می فرمایند: همانا در ایام عمر شما نسیم های الهی می وزد خود را در معرض این نسیم ها قرار دهید.
رضایت امام زمان(عج) محور تلاش های منتظران
این کارشناس مهدوی با بیان اینکه ماه رجب ماه اصم و شستشوی روح از ناپاکی ها و آلودگی ها است، گفت: محاسبه و مراقبه شرط بهره مندی از این نسیم رحمت است، منتظران امام زمان(عج) در همه طول سال محاسبه و مراقبه خود را حول محور رضایت امام زمان(عج) قرار می دهند که این امر باعث اهمیت ماه رجب المرجب نزد منتظران نیز می شود چراکه در هیچ ماهی حتی ماه مبارک رمضان به اندازه ماه رجب، از امام زمان(عج) دعا صادر نشده که این، اهمیت این ماه را نشان می دهد.
وی با بیان اینکه سه دعای مخصوص از وجود مقدس امام زمان(عج) برای ماه رجب به مومنان آخرالزمان رسیده است، گفت: این بزرگ ترین مائده الهی در ماه رجب المجرب برای مومنان از سوی امام زمان(عج) است یکی از مهمترین این مائده ها همان دعایی است که حضرت بقیه الله الاعظم(عج) از طریق نائب دوم به شیعیان صله داشته اند.
تعریف دقیق ولایت در دعای ماه رجب امام زمان(عج)
حجت الاسلام حسن زاده با بیان اینکه این دعا با فراز «اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِمَعانِى جَمِيعِ مَا يَدْعُوكَ بِهِ وُلاةُ أَمْرِكَ الْمَأْمُونُونَ عَلَىٰ سِرِّكَ ...» شروع می شود، تصریح کرد: امام زمان(عج) به وسیله این معنا خدا را می خوانند و ولاه امر را به ما معرفی می کنند اینکه گفته می شود رجب ماه ولایت است، امام زمان(عج) به همه معنا ولایت را در این دعا تعریف کرده و طریق معرفت و نجات از مرگ جاهلی را به ما شناسانده اند.
وی افزود: امام زمان(عج) در این دعا تاکید دارند که ما اهل بیت(ع) را از ورای این دعا بشناسانید، از این رو، این به یک روز و یک دهه محدود نیست بلکه برای همه ماه رجب این دعا را بخوانیم تا معارفش در قلب و روح ما تثبیت شود و این دعا نسخه عملی حضرت حجت(عج) برای تصحیح اعتقادات و تقویت باورها و حفظ آن از بیماری مُهلک شک است.
آموزه امام زمان(عج) برای درک ماه رمضان
این کارشناس مهدوی با بیان اینکه در این دعا خیر دنیا و آخرت نهفته است، ابراز کرد: در انتهای این دعا طلب می کنیم: «وَبَلِّغْنَا شَهْرَ الصِّيامِ»، یعنی حضر ت مهدی(عج) به ما یاد می دهند که از ماه رجب باید به فکر ضیافت رمضان المبارک باشیم، همانطور که برای ضیافتی دنیایی ما از مدت ها قبل مهیا می شویم. یعنی اگر کسی رجب خوبی نداشته باشد، شعبان و نیمه شعبان خوبی هم نخواهد داشت و در پی آن ماه رمضان و شب قدر خوبی هم نخواهد داشت.
حجت الاسلام حسن زاده با بیان اینکه حال دعا و استغفار و استثغاثه در شب قدر در رجب و شعبان به دست می آید، تاکید کرد: این دعا مملو از ارزاق معنوی است و اگر هیچ بهره ای از این دعا جز طاعت از امام زمان(عج) نبود هم باز لازم است لحظه ای از این دعا غافل نشویم چراکه امام زمان(عج) فرموده اند این دعا را بخوانید و ما را فراخوانده اند و نباید یک روز هم از رجب از آن غفلت کنیم.
ارزاق معنوی دعای امام زمان(عج) برای منتظران
وی درباره دیگر رزق های معنوی دعای امام زمان(عج) ابراز کرد: رزق دیگر این دعا طلب طهارت از بدی های نهان وجود انسان است همین جا ما را نجات می دهد. از دیگر رزق های این دعا رهایی از غلو است و نیز طلب تثبیت و کثرت و افزایش ایمان؛ در این دعا خداشناسی با صفات خاص نیز ارائه می شود: «... يَا مُفَرِّقاً بَيْنَ النُّورِ وَالدَّيجُورِ، يَا مَوْصُوفاً بِغَيْرِ كُنْهٍ، وَمَعْرُوفاً بِغَيْرِ شِبْهٍ، حَادَّ كُلِّ مَحْدُودٍ، وَشَاهِدَ كُلِّ مَشْهُودٍ ...» . همچنین طلب برکت در این ماه نیز از رزق های این دعا است.
این کارشناس مهدوی با اشاره به دیگر ادعیه امام زمان(عج) برای ماه رجب، بیان کرد: دعای دیگری که از امام زمان(عج) برای ماه رجب توصیه شده، باز هم درخواست از خدای متعال بواسطه امامان معصوم علیهم السلام است. در این دعا خدا را به دو مولود این ماه یعنی امام باقر(ع) و جواد(ع) قسم داده و بهترین راه تقرب را به ما نشان می دهند یعنی توسل به اهل بیت(ع).
وی تاکید کرد: امام(ع) ظرف مشیت الهی است و خداوند امام را همچون باغبانی قرار داده که بواسطه او استعدادهای ما شکوفا می شود، برای قُرب باید از طریق امام به سوی خدای متعال تقرب بیابیم و شاید برای برخی از مومنان جای این سوال باشد که چطور در این دعا نامی از امیرالمومنین(ع) به عنوان مولود 13 رجب نامی برده نشده در حالی که در عظمت و مقامت ایشان حتی نسبت به سایر ائمه(ع) جای هیچ شک و تردیدی نیست. در پاسخ باید گفت شاید حضرت(عج) درصدد بوده اند که با این دعا ما را متوجه عظمت این دو امام(ع) کنند و بدانیم این حضرات(ع) جملگی نور واحد هستند و امام مهدی(عج) به ما تذکر می دهند که با طلوع خورشید علوی در ماه رجب از این دو نور عظیم غافل نباشیم.
حجت الاسلام حسن زاده با اشاره به صدور زیارت رجبیه از ناحیه مقدسه امام زمان(عج)، گفت: این زیارت نیز همچون دو دعای پیشین حضرت بقیه الله الاعظم(عج)، ما را متوجه امام معصوم(ع) می کند و این دعا حضور در کنار مضجع شریف اهل بیت(ع) است گویی امام زمان(عج) در دو دعای پیشین معرفت ما را نسبت به امام(ع) به عنوان والیان امر الهی اصلاح کرده و با این باور صحیح به زیارت امام رهنمون مان می کنند.
راز استغفارهای ماه رجب!
وی تاکید کرد: طریق و صراط صحیح ورود به ماه رجب و نجات از شک های اعتقادی و هدایت به معرفت صحیح از امام شناسی، مهمترین دستاوردهای این ادعیه و زیارات است که از جانب امام مهدی(عج) برای منتظران در عصر غیبت انشاء شده است. مهم آنکه راز همه استغفارهایی که برای ماه رجب توصیه شده نیز، از بین بردن فاصله بین ما و اماممان است.
حجت الاسلام حسن زاده در پایان خاطرنشان کرد: امام زمان(عج) در این توقعیات و دعاها می خواهند ما را به باب الله توجه دهند که اگر انسان از این در وارد شود به تمام خیر دنیا و آخرت می رسد، همانطور که می بینیم هر سه دعا با ولایت آغاز و سپس تمام حاجات دیگر دنیا و آخرت طلب می شود. اگر در این ماه می خوانیم «یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ» تمام خیری که امید داریم امام زمان ارواحنافداه است چنان که قرآن می فرماید: «بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» یعنی هر روز امام زمان (عج) را طلب می کنیم.
پایان پیام/9
منبع: شبستان
کلیدواژه: زمزمه های انتظار ماه رجب مهدویت حجت الاسلام حسن زاده امام زمان عج برای ماه رجب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۲۷۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خنثیسازی فتنه مدعیان دروغین مهدویت توسط امام صادق (ع)
امام صادق علیهالسلام ضمن آنکه بحث و درسهایی در زمینههای مختلف علمی، معرفتی، فقهی و فلسفی با شاگردان خویش داشتند، فصل جداگانهای را به صورت مستقیم به موضوع مهدویت اختصاص دادند تا از فتنهای عظیم جلوگیری کنند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عصر امام صادق علیهالسلام یکی از پر تنشترین و پر هیاهوترین دوران تاریخ اسلام محسوب میشود. وجود مکاتب مختلف فکری، تنشهای سیاسی بین حکام بنی امیه و بنی العباس، و همچنین محصوریت و مظلومیت شیعیان به دلیل بروز اختناقات سیاسی ـ امنیتی بخشی از مسائل مربوط به آن دوران است.
در این بین آنچه که سبب بروز رخنه و فتنهای عمیق برای ضربه زدن به جریان تمدنی دین مبین اسلام بود، رویش مدعیان دروغین مهدویت بود که اتفاقاً از دل جریان عباسیان بر آمد؛ زیرا آنها برای مشروعیتبخشی به خلافت خود و جلب رأی عمومی، دست به جعل و تحریف روایات زدند و بر خلاف روایات صحیحی که نسل مهدی(عج) را به پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین میرسانند، روایاتی جعل کردند که امام زمان عجل الله تعالی فرجه را از نسل عباس، عموی پیامبر معرفی میکرد، از جمله این روایات، حدیث خُزاعی است که گفت المَهدیُّ مِن وُلدِ العَباس؛ مهدی از فرزند عباس است.
افزون بر اینکه فضای فکری و جوّ قالب بر مردم در سالهای پایانی حکومت بنیامیه به قدری ملتهب و مناسب قیام بود که افراد مختلف به امید رهایی از حکومت ظالمانه و غاصبانه بنیامیه دست به قیامهای متعددی زدند که در این بین موضوع جانشینی یکی از خاندان رسول خدا به عنوان مهدی (عج) از جایگاه ویژهای برخوردار بود؛ از مهمترین این قیامها میتوان به قیام زید بن علی، قیام معاویه طالبی، قیام خراسانیان و قیام نفس زکیه اشاره کرد.
تعمیق باورهای مهدویت و مبارزه با مدعیان دروغین در سیره امام صادق(ع)در چنین شرایطی است که امام صادق علیهالسلام ضمن آنکه بحث و درسهایی در زمینههای مختلف علمی، معرفتی، فقهی و فلسفی با شاگردان خویش داشتند، فصل جداگانهای را به صورت مستقیم به موضوع مهدویت اختصاص دادند. در این راستا احادیث متعددی را درباره موضوع مهدویت بیان فرمود تا از تحریف واقعیت جلوگیری شود. از یک سو به بیان شکل و شمایل و نام امام زمان و انتساب ایشان به خاندان رسول خدا صلی الله علیه و آله میپرداختند تا مهدی واقعی از مهدی دروغین شناخته شود و از دیگر سو به زمان ولادت آن حضرت در آینده اشاره میکردند تا جایگاه مدعیان دروغین مهدویت را متزلزل کنند و از طرفی، به تبیین عصر غیبت و دوران آخرالزمان میپرداختند تا نشان دهند هنوز زمان زیادی تا ظهور آن دوران باقی مانده است. دستهای از روایات هم خاصّ شیعیان برای مواجهه صحیح با جریان مهدویت و فتنههای آخرالزمان و ارائه تبیین صحیح نسبت به عصر غیبت، دوران قیام امام و عصر ظهور بود.
عبرتی آخرالزمانی از تاریخ امام صادق (ع) / چرا خداوند به دولتها فرصت حکومت میدهد؟در ادامه سه نمونه از این احادیث را میخوانیم:
امام صادق علیه السلام درباره خصوصیتهای ظاهری امام عصر عجل الله تعالی فرجه فرمود: «لَیْسَ بِالطَّوِیلِ الشَّامِخِ وَ لَا بِالْقَصِیرِ اللَّازِقِ بَلْ مَرْبُوعُ الْقَامَةِ مُدَوَّرُ الْهَامَةِ وَاسِعُ الصَّدْرِ صَلْتُ الْجَبِینِ مَقْرُونُ الْحَاجِبَینِ عَلَی خَدِّهِ الْاَیْمَنِ خَالٌ کَاَنَّهُ فُتَاتُ الْمِسْکِ عَلَی رَضْراضَةِ الْعَنْبَرِ؛ دراز قامت متکبر و کوتاه قامت چسبیده [به زمین کوتوله] نیست، بلکه میان قامت است، سیمایی گرد، سینهای فراخ، پیشانی ای باز و ابروانی به هم رسیده دارد و خالی بر گونه راست اوست، چون دانه مشک که بر قطعه عنبر ساییده شده است.»
همچنین در روایتی دیگر درباره لزوم وجود حجت خدا در زمین و ضرورت ملازمت با او فرمود «مَا تَرَکَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْأَرْضَ بِغَیْرِ إِمَامٍ قَطُّ مُنْذُ قُبِضَ آدَمُ ع یَهْتَدِی بِهِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ الْحُجَّةُ عَلَى الْعِبَادِ مَنْ تَرَکَهُ ضَلَّ وَ مَنْ لَزِمَهُ نَجَا حَقّاً عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛ خدای عزوجل از آن زمان که حضرت آدم (ع) از دنیا رفت، هرگز زمین را بدون امام رها نکرد، تا مردم به واسطۀ او به سوی خدای عزوجل هدایت شوند و امام، حجت بر بندگان است، کسی که از او دست بردارد، گمراه شده و آنکسی که ملازم او باشد، رهایی یافته است، این حقی است بر خدای عزوجل.» (کمال الدین و تمام النعمة (شیخ صدوق) ج1، ص221)
یا در یک روایت با موضوع ارائه تبیین رفتاری در دوران غیبت امام فرمود: «مَا أَحْسَنَ الصَّبْرَ وَ انْتِظَارَ الْفَرَجِ ... َ فَعَلَیْکُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّهُ إِنَّمَا یَجِیءُ الْفَرَجُ عَلَى الْیَأْس»؛ یعنی چقدر صبر همراه با انتظار فرج خوب و زیباست ... بر شما باد بر صبر کردن. جز این نیست که فرج (قائم) در هنگام ناامیدی فرا میرسد.» (کمال الدین و تمام النعمة، ج2، ص645)
تمام این دست از احادیث تنها گوشهای از اقدامات آشکار امام در راستای مهدویت و امر ظهور بود که همین امر سبب شد تا شیعیان به فتنه نیفتند و از مسیر حقیقی منحرف نشوند؛ چرا که هرگونه انحراف در شیعیان عصر امام، مساوی بود با انحراف شیعیانی که بناست در عصر غیبت با همان احادیث رسیده از صحابه و یاران عترت در زمینه فقه آل محمد صلی الله علیه و آله و معارف بر حق ایشان، عصر غیبت را با کمترین آسیب سپری کنند.
یادداشت: سعید شیری
انتهایپیام/